Hoe vind je als eigenaar nu een goede trimsalon? Het kan makkelijk zijn om de dichtstbijzijnde trimsalon te nemen, maar voldoet die aan jouw standaarden? Hoe wil jij dat er met je pup wordt omgegaan?
Een paar rode vlaggen vanuit hondenwelzijn:
- Je mag absoluut niet bij de behandeling blijven of meekijken via een webcam.
* Na enige behandelingen kan het zijn dat je hond het prima vindt dat je niet meer erbij blijft, maar daar is echt een periode van gewenning voor nodig! Als eigenaar heb je de verantwoordelijkheid om rustig je hond te steunen tijdens de behandeling. - Wanneer je hond iets niet wil of aangeeft dat hij er klaar mee is, wordt hij gedwongen of gecorrigeerd op zijn gedrag (ook verbaal is een correctie!).
* Een ‘tsssk’, ‘foei’, ‘nee’, commando’s om hem stil te laten staan zijn allemaal bedoeld om hem te dwingen iets te doen wat hij eigenlijk niet wil. - Je ziet dat je hond het moeilijk heeft, maar er wordt niet op gereageerd, zelfs niet als je er wat van zegt.
* Het wordt afgedaan met dat dat normaal is, dat hij het maar even moet accepteren, of wellicht dat je overdrijft. Blijf bij je gevoel! - Er zijn meerdere honden in dezelfde ruimte.
* Meerdere honden verhoogt normaalgesproken de spanning in een ruimte, zeker als deze honden al een spannende trimbeurt hebben gehad of weten dat ze die gaan krijgen. Laat staan als je hond al moeite heeft met vreemde honden! - Er wordt gesproken over alpha zijn, dominantie, leider zijn, moeten luisteren.
* Dit zijn allemaal achterhaalde methodes en insteken, waar je hond alleen maar negatieve ervaringen mee kan opdoen.
Je hond ‘praat’ het beste met jou,
als je een goede band hebt
maakt dat hem rustig
Blijf dus rustig bij hem om hem goed te ‘horen’!
Een paar positieve signalen:
- Er wordt een hond tegelijk behandeld.
* Een hond heeft al genoeg aan de salon, de trimmer, de behandeling. - Je hond wordt niet gedwongen iets te doen, en mag het tempo bepalen.
* Soms betekent dit wellicht dat je hond eerder klaar is dan zijn coupe af is, dat de coupe er iets anders uitziet, of dat je binnenkort opnieuw moet komen. - Je mag alles vragen en weten.
* Als er ergens geheimzinnig over gedaan wordt, is het vast niet iets positiefs! - De medewerker(s) van de trimsalon zijn bijgeschoold op gedrag en EHBO.
* Het bij de tijd blijven over gedrag vergroot de kans dat je hond vriendelijk behandeld wordt. EHBO is ook van belang als er een ongelukje zou gebeuren (het zijn immers allemaal mensen!) - Er wordt gekeken naar het individu, gebaseerd op zijn gedrag en wat je als eigenaar over hem vertelt.
* Bij het eerste bezoek wordt ook gevraagd naar gedrag, angsten, eerdere ervaringen, etc. - De trimsalon houdt duidelijk rekening met de stressopbouw bij honden, welzijn staat hoog in het vaandel.
* Op de website of in de folder is duidelijk te lezen dat dit erg belangrijk is voor de trimmer.